مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ استاد دانشگاه استنفورد که با کسب جوایز نفیسی چون جایزه بلومنتال (۲۰۰۹) و مدال فیلدز (۲۰۱۴) نام و آوازه خود را در علم ریاضیات جاودانه کرد.
به راستی مریم کی بود؟
مریم دختری ساده که علاقه و استعدادش را شناخت و با تمام کم و کاست ها و سختی هایی که در تمامی راه ها ممکن است وجود داشته باشد با اراده ای قابل تحسین قدم برداشت تا باوری را برای خود خلق کند ٍ باوری از جنس توانستن و بالا رفتن.دختری که به نقل قول تمام اطرافیانش به دور از هر نوع حاشیه ای با اراده ای روز افزون در جهت رسیدن به هدفش تلاش کرد.
شاید خودش به این موضوع فکر نکرده بود که فعالیت هایش چه تاثیرات عمیقی بر جامعه خواهد گذاشت ٍفعالیت های او نه تنها تفکر عمومی بسیاری از جوامع سنتی را که پسران را توانا تر و حاذق تر بر ریاضیات نسبت به دختران می دانستند بر هم زد بلکه این پیام را به ما میدهد که هر چند راه رسیدن به هدفهایمان سخت و نا هموار باشد اما این توانایی و اراده ما است که می تواند ناهموارترین راه ها را هموار کند. اطرافیان مردم او را دختری بی حاشیه می دانستند شاید این هم یکی از دلایل موفقیت های مریم بوده است، تمام تمرکز و توانش را برای هدف های بزرک گذاشته است.
میراثی که مریم برای ما به جا گذاست
درست است که ما با ای کاشهای زیادی روبه رو هستیم مثلا ای کاش فرصت رشد و پرورش نبوغ و استعدادهای کشورمان فراهم گردد تا به دلیل نبود بستر مناسب این ایده ها و تفکر های خلاق که یکی از بهترین راه های ایجاد کسب و کار و گردش چرخه اقتصادی است کوچ نکنند.اما اگر چنین باشد تا سالیان سال ای کاش ها دست از سر ما بر نخواهند داشت.
شاید ایده ای که در سر داریم و یا به راه اندازی کاری که به آن می اندیشیم در وهله اول ترسناک باشد ویا چون ساختار آن موقتا منظم نیست از دیدگاه اطرافیان بیهوده تلقی گردد اما خوب است در این لحظات به یاد بیاوریم که تحقیقات مریم که حتی نام آن ها برای عده زیادی غریب بود ۱۸ سال فعالیت های ناسا را جلو انداخت، همچنین مطالعات او در زمینه نظریه توابع ستایشهای بسیاری از ریاضیدانان را برانگیخته بود.تاکنون در مقالات و متون علمی مختلف نزدیک به هزار بار به مطالعات مریم میرزاخانی ارجاع داده شده است.
استاد سلام مرجع تدریس خصوصی و دوره آموزشی مانند کلاس زبان، کلاس ریاضی، کلاس نقاشی و کلاس عکاسیاین رفتن مریم را که غم بزرگی است به همه مردم عزیزمان تسلیت می گوید.
مکالمه انگلیسی چگونه صورت میگرد؟ کلی هزینه می کنید، کلاس زبان می رویدی، منابع و کتاب های آموزش انگلیسی می خوانید ، منابع صوتی انگلیسی گوش می هید، ولی هنوز هم نمی توانید انگلیسی صحبت کنید. هنوز هم از یک مکالمه ساده انگلیسی هراسانید. چند سال تلاش می کنید ولی هنوز هم در یک مکاله انگلیسی چند دقیقه ای نفس نفس می زنید. در بین صحبت کردنتان و در کلاس های تدریس خصوصی زبان انگلیسی دائم به خود می گویید آیا اینجا رو درست گفتم؟ اگه یه جور دیگه ای می گفم بهتر نبود؟ و … ولی واقعا چرا؟
آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید شاید راه و روش درست نیست؟ اگر اصول آموزش مکالمه انگلیسی که من از آن پیروی می کنم اشتباه باشد چه؟
اگر شما هم گفته های پاراگراف بالا را قبول دارید، پس بهتر است در ادامه مطلب به نکاتی که ذکر می شود توجه نمایید.
هفت قانون طلایی یادگیری آسان مکالمه زبان انگلیسی طبق متد Effortless English (انگلیسی بدون زحمت)
تصور کنید بدون فکر کردن انگلیسی صحبت می کنید کلمات به آسانی و به سرعت به واسطه زبان شما ادا میشوند و همچنین در آن واحد مفهوم صحبت های دیگران را درک می کنید برای اینکار شما باید شیوه یادگیری مکالمه زبان انگلیسی خود را تغییر بدهید.اولین قدم کنارگذاشتن یادگیری لغات زبان انگلیسی است تعجب کردید ؟؟ بله درست است.
لغات را حفظ نکنید انگلیسی زبانها, انگلیسی را بر اساس یادگیری لغات نمی آموزند بلکه انها اصطلاحات( عبارات) را یادمی گیرند که ترکیبی از یک گروه لغت می باشند که معنی خاص خود را می دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته یادگیری مکالمه زبان انگلیسی با اصطلاحات (عبارات) ۴ تا ۵ برابر سریعتر از یادگیری زبان انگلیسی بر اساس تک لغات می باشد همچنین دانش آموزانی که اصطلاحات (عبارات) را یادمی گیرند گرامر بیشتری هم بلدند.
هرگز کلمات را بصورت جداگانه و منفرد یادنگیرید هرگز . وقتی یک لغت جدید می بینید همیشه اصطلاحی( عبارت) را که این لغت جدید در آن به کاربرده شده است یادداشت کنید و وقتی می خواهید مرور کنید همیشه همان اصطلاحات (عبارات) را مطالعه کنید و نه کلمات را
اصطلاحات (عبارات) را گردآوری کنید مکالمه و گرامر زبان شما ۴-۵ برابر سریعتر بهبود می یابد باز تکرار می کنم هرگز هیچ تک لغت را در دفتریادداشت ننویسید و کلمات را نه بصورت تکی بلکه بصورت اصطلاحات(عبارات) یادداشت و مطالعه کنید
زیاد خودتون رو اسیر گرامر نکنید . گرامربه شما آموزش می دهد که شما به زبان انگلیسی فکر کنید ولی شما می خواهید به صورت خودکار با زبان صحبت کنید بدون فکر کردن.(یک بچه ی 6 ساله به راحتی فارسی صحبت میکنه.بدون اینکه یک ذره از گرامر یا قاعد زبان فارسی چیزی بدونه.حتی بزرگترها هم همینطور هستن و شاید ندونن مفعول و یا نهاد و...چی هست اما بسیار قاعده مند و صحیح صحبت میکنن.زبان انگلیسی رو هم اگه وارد متن زندگیتون کنید میتونید اینطور یادش بگیرید.
بدین صورت شما مثل یک انگلیسی زبان انگلیسی را یادمی گیرید .
قانون سوم و مهمترین قانون : اول گوش کنید
شما هر روز باید به انگلیسی گوش فرادهید متون انگلیسی را نخوانید بلکه فقط گوش دهید
خیلی ساده است این کلید موفقیت شما در یادگیری مکالمه انگلیسی است خواندن متون انگلیسی را بیخیال شوید و گوش دادن به صورت مداوم و روزانه را شروع کنید
انگلیسی را با گوشهایتان یادبگیرید و نه با چشمهایتان
در اغلب مراکز آموزش زبان شما با چشم زبان را یادمی گیرید شما متون انگلیسی را می خوانید و قواعد گرامری را فرامی گیرید اما برای موفقیت در یادگیری مکالمه انگلیسی باید سیستم شنیداری را جایگزین کنید شما باید روزی ۲-۳ ساعت فقط به انگلیسی گوش دهید
بدین صورت مکالمه شما به سرعت بهبود می یابد و انگلیسی را به اسانی صحبت می کنید اغلب وقت خود را به شنیدن اختصاص بدهید این کلید یادگیری مکالمه عالی می باشد.
قانون چهارم : یادگیری آرام و عمیق بهترین است
راز یادگیری راحت مکالمه انگلیسی یادگیری دقیق کلمات و عبارات انگلیسی می باشد
اینکه ما توضیح کلمات را بدانیم و یا فقط برای آزمون انرا در حافظه بسپاریم کفایت نمی کند بلکه باید ملکه ذهن ما شوند.برای یادگیری مکالمه انگلیسی باید بارها و بارها یک درس را مطالعه کنیم شما باید خیلی عمیق مطالعه کنید
مطالعه عمیق مکالمه راحت
اما چگونه اینکار انجام شدنی است : برای اینکار فقط لازم است چندین بار یک درس را مطالعه کنید مثلا اگر شما یک کتاب صوتی دارید قبل از اینکه به درس ۲ بروید درس ۱ را ۳۰ بار گوش دهید . مثلا ۱۰ ورز و روزی ۳ بار
اما چگونه می توان گرامر را بطور عمیق یادگرفت …. در قسمت های بعد به این بخش هم خواهیم رسید
برای یادگیری طبیعی و نه دستوری
گرامر انگلیسی باید یک داستان ( نوشته – پاراگراف و .. ) صوتی را انتخاب
کنید که افعال آن در زمان حال صرف شده اند حال به یکی از دوستان که به
انگلیسی مسلط تر است بگویید همین نوشته را در یک زما دیگر ( گذشته ساده –
آینده – گذشته کامل و .. ) بنویسد و برایتان ضبط کند و دوباره انرا گوش
کنید حال شما می توانید با یک نوشته ( صدا) چندین حالات گرامری را
یادبگیرید و شما لازم نیست قواعد گرامری را یادبگیرید فقط با شنیدن این
نوشته در زمانهای مختلف با این زمانها آشنا خواهید شد و گرامر شما خودبخود
بهبود می یابد .قانون چهارم لازمه این قانون است یعنی یادگیری عمیق ( تکرار
– تکرار – تکرار)
خوب این یعنی چی ؟
اگر می خواهید انگلیسی واقعی یعنی همان انگلیسی که در جوامع انگلیسی زبان استفاده می شود را یاد بگیرید باید از منابعی استفاده کنید که در این باره نگاشته شده اند نظیر فیلمها , مجلات واقعی , کتب صوتی واقعی , رادیوها و… واقعی منظور این است که انگلیسی زبان ها خودشان از آن استفاده می کنند گوش می دهند , نگاه می کنند و می خوانند .
اگر بنا دارید انگلیسی واقعی را بفهمید و صحبت کنید بایدعلاوه بر مطالعه دوره هایی که صرفا برای آموزش انگلیسی طرح شده اند به منابعی روی بیاورید که انگلیسی زبانان روزانه از آنها استفاده می کنند در این صورت است که شما انگلیسی که یادمی گیرید منطبق با انگلیسی است که در جوامع انگلیسی زبان استفاده می شود کسانی هستند که ۴ سال از وقت خود را صرف یادگیری انگلیسی کرده اند اما از فهم مکالمات انگلیسی زبانان عاجزند چرا ؟ مشکل از شما نیست مشکل از مدرسه آموزش زبان شماست . دوره های آموزش زبان و سی دی های آموزشی و دیگر هیچ
پس در کنار این منابع از منابعی که در انها انگلیسی واقعی مشاهده می شود و یا استعمال می شود هم استفاده نمایید
قانون هفتم : گوش کنید و جواب دهید نه اینکه فقط گوش دهید و تکرارکنید
درکنار هر درسی سوالاتی هم مطرح میشوند همیشه به سوالات جواب دهید و ازکنار انها نگذرید .
بهنگام گوش دادن به منابع صوتی از یکی از دوستان بخواهید در باره داستان از شما سوال کند و شما به آنها جواب دهید این به شما یادمی دهد که سریع فکر کنید و جواب را پیداکنید.
اینها ۷ قانون طلایی یادگیری آسان مکالمه انگلیسی طبق متد – ا فورتلس انگلیش – بودند مطمئنا نظریه های متفاوتی در زمینه یادگیری انگلیسی به گوش شما خورده و یا دیده اید و هیچ کدام از اینها کامل نیستند و هیچ کدام از اینها هم شاید اشتباه نباشند ولی به یاد داشته باشید راههای یادگیری زبان بی نهایت هستند یکی آموزش انگلیسی از طریق رادیو , یکی آموزش انگلیسی از طریق فیلم با زیرنویس , دیگری از طریق فلان دوره آموزشی , فلانی فقط از طریق چت با انگلیسی زبانان و الاماشاالله . پس وقت را غنیمت شمرده و از هر جا که شروع کنید درست شروع کرده اید . انگیزه جرقه و پشتکار و مطالعه مداوم کاتالیزور یادگیری زبان انگلیسی می باشد .با اینکه هندسه ، یادگیری ریاضیات را آسان می کند، اما در یادگیری خود هندسه نیز مشکلاتی وجود دارد . اغلب در تدریس خصوصی هندسه به این مساله برخورد می کنیم که مطالب پیش زمینه ی متعددی با موضوع جدید عجین شده است که عموما ضعف دانش آموزان در آن مطالب باعث می شود تا نتوانند به خوبی روی مطلب جدید متمرکز شده و آن را بیاموزند .درسی برای دانش آموزان جذاب است که جنبه پژوهش و تحقیق درونی در آن باشد . حل مسائل هندسه برای دانش آموزان ، معمولا چالش برانگیز بوده است . ضعف در یاد آوری و بسیج دانش قبلی ، انتخاب راهبرد صحیح و گذر از حدسیه سازی تا رسیدن به اثبات ، از مشکلات عمده ی دانش آموزان محسوب می شود .
از جمله مشکلات دیگری که به ماهیت این درس مربوط می شود ، می توان گفت که هندسه نسبت به جبر یا حساب ، دارای مسائل اثبات کردنی بیشتری است . یکی از رویکرد مناسب برای رفع مشکل در یادگیری هندسه ، استفاده از نظریه ی ساخت و سازگرایی و ابزارهای آموزشی در تدریس و یادگیری است . بر این اساس ، دانش آموزان در مراحل مختلف تدریس و یادگیری مباحث درسی ، با استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع ، درگیر حل مساله می شوند . در هندسه ی دبیرستانی، باور هر دانش آموز ، از عامل های موثر در فعالیت های ریاضی است . ریاضیات ، ماهیت دوگانه ی انتزاعی و ملموس بودن دارد و هندسه نیز از این مورد مستثنی نیست .
اکثر دانش آموزان ، قادر به حل مسائلی از هندسه هستند که آن ها را دیده اند و یا این که معلم در تدریس خود به آن ها اشاره کرده است و آموزش دیده اند که تکالیف خود را از روش معمولی یا الگوریتمی حل کنند . ( انواع مشابه ) . برای اینکه موارد مربوط به درس هندسه ی دبیرستانی برای دانش آموزان ، ملموس تر ارائه شود و آن ها یادگیری بهتری داشته باشند ، معلم باید روش تدریس عملی توسط خود دانش آموز را اتخاذ کند . به این صورت که در آموزش ، جزئیات ارائه شده ، توسط تک تک دانش آموزان در روی کاغذ ، انجام شود و آن ها عینا چیزی را که در حال یادگیری هستند ، لمس کنند . متاسفانه به خاطر اینکه دانش آموزان ، هندسه ی ابتدایی وراهنمایی را واقعا یاد نمی گیرند ، در سال اول راهنمایی ، گویی اصلا هندسه نیاموخته اند و چیزی که معلمان مدام باید به دانش آموزان خود بگویند ، این است : � اعتماد به نفس داشته باشید .�
یکی دیگر از مواردی که باید در آموزش هندسه به آن دقت نمود ، نمادهایی است که به کار می بریم . باید این نماد ها را در ابتدا به دانش آموزان معرفی کنیم تا برایشان ملموس شود . مثلا نماد زاویه ، کمان ، پاره خط ، موازی بودن ، متقاطع بودن و عمود بودن و ... . نکته ی دیگر این است که باید به دانش آموزانمان بیاموزیم همان طور که در مسائل ، هندسی عمل می کنند ، در رابطه با هندسه نیز ، بتوانند تصور هندسی را به تصور ملموس تری مبدل کنند . مراحل تدریس هندسه را می توان به صورت فیلم آهسته به دانش آموزان نشان داد . به این صورت که مراحل با شکل هایشان در یک صفحه نمایش ( تخته سیاه ، وایت بورد ، .... ) نمایش داده شود . چیزی که مهم است ، این است که دانش آموزان بتوانند آن چیزی که مورد نظر است ، دریافت کنند .
برای آموزش بهتر هندسه به دانش آموزان ، بایستی ابتدا ذهن فضایی آن ها را آماده کنیم . بنابراین تمرین ذهنی لازم برای یادگیری درس هندسه ی باید بررسی شود . اینکه دانش آموزان چطور بتوانند برخی از موارد را در ذهن خود مجسم کنند و به آن معنی ببخشند . برای این کار ، باید یک سری مراحلی از تمرینات را برای دانش آموزان ارائه کرد . اولین مرحله برای آشنایی با تجسم فضایی ، می تواند مثال هایی از طبیعت اطراف دانش آموز باشد که خیلی راحت او را به دنیای سه بعدی هندسه وارد می کند . دانش آموز باید بیاموزد که چطور بتواند اجسام سه بعدی را در دنیای دو بعدی کاغذ جا دهد . این مانند رسیدن از کل به جز است . اجزای مبهمی که در نظر دانش آموز در هندسه نهفته است ، آن را برای او مشکل می سازد طوری که شکایت از جدایی هندسه و ریاضیات می کند . مشکل اساسی دیگر دانش آموزان در رابطه با درس هندسه ، می تواند این باشد که آن ها هدف از آموزش این بخش از ریاضیات را نمی دانند و انگیزه ای هم ندارند و این پیچیدگی هندسه را برای آن ها بیشتر و گنگ تر می کند .
منبع : http://riyazim11.blogsky.com/1392/09/17/post-90/
وقت گذاشتن برای گوش دادن برخی منابع صوتی
. گوش
دادن به رادیو فرانسه و تماشای تلویزیون فرانسه - حتی اگر در ابتدای راه درکش
برایتان بسیار سخت باشد – در یادگیری شما بسیار موثر می باشد و کمک می کند تا ریتم
و تلفظ فرانسوی را یاد بگیرید.
در
گوش دادن به ترانه فرانسوی نیز ممکن است
تمام کلمات را درک نکنید ، اما ناخودآگاه هم کلماتی که پیش از این خوانده اید مرور
می شود و تلفظ تان نیز تقویت می شود. تماشای فیلم فرانسوی به همراه زیرنویس فارسی نیز به
شما کمک می کند تا در ذهن خود به صورت ناخودآگاه کلمات را رمزگشایی کنید و کلمات
فرانسوی بیشتری بیاموزید.
خواندن متون فرانسوی
با مطالعه ی روزنامه
ها و مجلات فرانسوی که حاوی
کلماتی سخت و آسان است، می توانید درک مطلب خود را تقویت کنید. مقاله یا خبر
روزنامه فرانسوی را چند بار بخوانید.
ادبیات فرانسه
از خوانندگان
داستان های فرانسوی باشید و کتاب های دو زبانه مطالعه نمایید. به عنوان مثال کتاب
شازده کوچولو دو زبانه ( فرانسه-فارسی) را بخوانید. کتاب های کودکانه ساده تر و
قابل فهم ترند.
استفاده مرتب از یک فرهنگ لغت فرانسوی
می توانید نام فرانسوی وسایل خانه را پیدا کرده و کلمات
فرانسوی را به در و دیوار و قفسه ها... بچسبانید.
لغات مربوط به موضوعات مختلف را
جداگانه لیست کرده و بخوانید.
فرانسوی صحبت کنید
شما می توانید
یاد بگیرید که چگونه به زبان فرانسه صحبت کنید. ابتدا تلفظ خود را بهبود بخشید و سپس
فرانسه خود را در عمل محک بزنید:
استفاده از زبان فرانسه در هر زمان و هر کجا که می توانید .
به عنوان مثال
در خرید، لیست خرید خود را به زبان فرانسه بنویسید، قیمت ها را نگاه کنید و تصور
کنید که در زبان فرانسه به آن ها چه می گویند.
حتی سعی کنید که
فرانسوی فکر کنید . هنگام رفتن سر
یخچال ، با خود به زبان فرانسه بگویید J'ai soif و...
منبع : http://lafrance.blogfa.com/post-72.aspx