مرجع تدریس خصوصی برای همه مهارت ها و رشته ها در هر کجای ایران

مرجع تدریس خصوصی برای همه مهارت ها و رشته ها در هر کجای ایران

معلم خصوصی در هر کجای ایران اما نزدیک به خود را بیابید
مرجع تدریس خصوصی برای همه مهارت ها و رشته ها در هر کجای ایران

مرجع تدریس خصوصی برای همه مهارت ها و رشته ها در هر کجای ایران

معلم خصوصی در هر کجای ایران اما نزدیک به خود را بیابید

معرفی یک کتاب که چگونه می‏توان تدریس فیزیک را به نحو استراتژیک انجام داد.

امروز با مشورت مدرسین فیزیک خوب و با تجربه مان در سایت استاد سلام می خواهیم کتابی مفید برای تدریس فیزیک قابل استفاده در کلاس های تدریس فیزیک و تدریس خصوصوصی فیزیک را بریتان معرفی کنیم، کتابی برای استفاده افراد علاقمند و با تجربه به آشنایی با پیشرفت‏های جدید در زمینه آموزش فیزیک به دانش آموزان و دانش جویان، نوشته شده است و دارای ابزارهای متنوعی برای تدریس فیزیک و روش نوین تدریس خصوصی فیزیک و تدریس فیزیک است: (انواع تکالیف کتاب های فیزیک، مسائل امتحانی درس فیزیک ، آزمون‏های ارزیابی کلاس درس فیزیک، آزمونهای آمادگی در تدریس خصوصی فیزیک

نام این کتاب «آموزش فیزیک» شامل است که سرفصلهای آن به ترتیب شامل موارد زیر است تا در تدریس فیزیک خود موفق باشید:
۱) مقدمه‏ای بر مدل شناختی نحوه تفکر و یادگیری.
۲) اصول و راهنمایی‏هایی برای استفاده و فهم کاربرد این مدل شناختی در کلاس درس فیزیک.
۳) بحث درباره سنجش شکل‏دهنده و سنجش تکمیلی به همراه انواع مختلفی از «مسائل تحلیلی».
۴) بحث درباره ارزیابی میزان موفقیت آموزش فیزیک با استفاده از آزمون‏های ارزیابی مفهومی و نگرشی.
۵) بحث‏ درباره ۱۱ گونه مواد آموزشی تحقیقات- مبنا برای استفاده در محیط‏های آموزشی فیزیک مانند تدریس خصوصی فیزیک دبیرستان یا تدریس خصوصی فیزیک پایه یک و دوو سه.
۶) نکات و راهنمایی‏هایی برای چگونگی بهبود نحوه تدریس فیزیک.



نویسنده کتاب : ردیش
ترجمه: فاطمه احمدی عضو هیا ت علمی دانشکاه تربیت دبیر شهید رجایی
انتشارات: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

امید است تا با مطالعه این کتاب بیشتر از پیش بتوانید در کلاس تدریس فیزیک خود بدرخشید، هدف ما این است که شما علاوه بر یافتن دانش آموزان جوینده معلم خصوصی فیزیک و تدریس خصوصی فیزیک با مدرسین فیزیک خوب و حاذق برخورد داشته باشند تا هم اعتماد دانش آموزان به شما مدرس خصوصی فیزیک بیشترشود و هم به بخش تدریس خصوصی فیزیک در سایت استاد سلام. 

اقداماتی نو برای تدریس و آموزش زبان عربی

با وضعی بی اشتیاقی دانش آموزها به زبان ها مثل زبان فارسی و ادبیات فارسی و بعد زبان انگلیسی بی میلی خیلی بیشتری نسبت به درس زبان عربی وجود دارد،این از قیافه دانش آموزان زبان عربی وقتی معلم زبان عربی در حال تدریس است به خوبی مشخص است، این قیافه ها در کلاس تدریس فیزیک کمتر هست، در کلاس تدریس شیمی هم کم است، دانش آموزان ما برای تدریس خصوصی ریاضی هم وقت زیاد می گذرانند تا خوبتر بیاموزند و قیافه های خوشحالی در کلاس داشته باشند.

یادگیری زبان عربی زبان اصلا ساده نیست، از فارسی سخت تر است و مبهم تر! . این ذات این زبان است، کتابهای زبان عربی برای تدریس زبان عربی و تدریس خصوصی زبان عربی در کشور ما هم مزید بر سختی یادگیری این زبان شده است. 

سیستم قدیم آموزشی ما کتابهایی را که از قدیم داشته همچنان تدریس می کند که برای دانش آموزان نه چندان علاقه مند به این درس دیگر مناسب نیست اما در کلاس های هفتم و هشتم سیستم آموزشی جدید یعنی همان دوم و سوم راهنمایی کتابهای با متد خوب و تاثیر گذار برای تدریس زبان عربی و تدریس خصوصی عربی تدارک دیده شده و به دانش آموزان تدریس می شود.
تدریس خصوصی عربی از واجبات روزگار دوره ما بود همیشه دانش آموزان برای تفهیم مشکل داشتند و احتیاج به معلم خصوصی عربی هم حتما میشد.حالا با وجود کتابهای بهتر درسی میشود متوجه شد که نادرستی متدهای آموزشی خود باعث اختلالهایی در یادگیری میشود.اگر برای آموزش زبان انگلیسی در مدارس هم استادها و کتابهای خوب و با سیستمهای درست آموزشی تدارک دیده شوند شاید اینهمه احتیاج به کلاس خصوصی زبان انگلیسی و معلم خصوصی زبان نباشد.

تدریس عربیدر کتابهای جدید برای تدریس عربی نکته مهم یادگیری تاکید اصلی درس‌های این دو کتاب نیز بر آموزش لغات است به طوری که مولفان کتاب هشتم در مقدمه توضیح داده‌اند دانش‌آموزان تا پایان سال 200 واژه پرکاربرد عربی را خواهند آموخت و اگر این لغات را با 400 واژه آموخته شده در سال هفتم جمع کنند، در مجموع 600 لغت عربی را در حافظه دارند که برای خواندن و فهم قرآن، احادیث، روایات و حتی متون فارسی به کارشان می‌آید.

در کتاب های جدید تدریس عربی دیگر به قواعد زبان عربی کمتر توجه شده است، و دیگران دانش آموزان کلاس تدریس عربی در مدرسه ها برای تدریس زبان عربی پایه هفتم و تدریس عربی پایه هشتم  مجبور نیستند دغدغه ذهب، ذهبا، ذهبوا را داشته باشند و صیغه‌های فعل را صرف کنند.

آقای اباذر عباچی، مولف کتاب‌های تدریس عربی پایه‌های هفتم وکتاب تدریس عربی پایه هشتم نظرشان به این شکل است که آزاد کردن دانش‌آموزان از قید قواعد، باعث می شود تا دانش آموزان با لذت بیشتری عربی بخوانند. کتابهای جدید مناسب تدریس عربی و تدریس خصوصی عربی  برای یاد گرفتن لغات عربی است.تاکید کتابهای جدید بر واژه هاست تا دانش آموزان معنی را درک کنند و کم‌کم زبانشان نیز برای حرف زدن باز می‌شود و به آموختن عربی علاقه پیدا می‌کنند که برخی از مدرس زبان عربی ها هم همین نظر را دارند که کم کم در این اتفاق خوشایند هستیم یا معلم عربی اول متوسطه می‌گوید تا حدی اینچنین شده است.







امروزها کمی از خشکی و کسالت باری کلاس های عربی کاسته شده است، معلم با ابتکارخوبست از روش‌های تدریس گروهی استفاده کند، آموزش عربی در کتاب‌های جدید، لذت بخش ترمی‌شود. در همین راستا برخی از مدرس های عربی هم مسئله در این دارند که در روش جدید تدریس عربی اصل بر حفظیات گذاشته شده، یک معلم عربی دوره متوسطه به ما توضیح می‌دهد که تاکید زیاد بر لغات، آموختن را برای دانش‌آموزان سخت کرده، چون بیشتر دانش‌آموزان حفظیات را دوست ندارند.

با این حال عباچی نویسنده کتاب تدریس عربی دبیرستان، معتقد است جداول کلمات متقاطع کتاب هشتم، آموزش لغات همراه با سرگرمی‌ است و قرار است این جدولها در کتاب تدریس عربی کلاس نهم نیز به صورت یک درس در میان گنجانده شود و آموزش و سرگرمی‌ را با هم دنبال کند.


علاقه مندی یا عدم علاقه به یک درس



بی انگیزگی برای مطالعه، بی هدف بودن،احتیاج به تدریس خصوصی ، ساعات زیادی را به مطالعه گذراندن ولی نتیجه ی مورد نظر را نگرفتن، خوب یاد نگرفتن، نگرانی و تشویش، نداشتن زمان کافی برای مطالعه، تنبلی، عدم جذابیت درس، عدم تمرکز هنگام مطالعه، از این شاخه به آن شاخه پریدن، نداشتن یک برنامه ی مشخص و . . . از جمله مشکلات دانش آموزان در مطالعه و درس خواندن است.


واقعیت این است که ما در تجربه ی خود کمتر با عشق و علاقه ی واقعی درس می خوانیم!!

دلیل  این مشکلات چیست ؟ و ما در کجا باید راه حل را پیدا کنیم ؟

در یک کلاس درس دو دانش آموز یکی به درس فیزیک علاقمند است، حتی دوست دارد مدرس خصوصی فیزیک داشته باشد، به کلاسهای تدریس فیزیک برود، تدریس خصوصی فیزیک هم بکار گیرد تا بیشتر و بیشتر بیاموزد ولی از ریاضی خوشش نمی آید! حاضر نیست هزینه ای برای معلم خصوصی ریاضی بدهد، نمی خواهد در هیچ کلاس تدریس ریاضی شرکت کند و دیگری فیزیک را دوست ندارد و از ریاضی خوشش می آید! چرا ؟ حتی ما شاهد این بوده ایم که دانش آموزی تا چند ماه پیش به هندسه خیلی علاقه داشته زمان زیادی را در کلاس تدریس هندسه گذرانده و معلم خصوصی هندسه داشته، ولی اکنون به فیزیک بسیار علاقه مند شده و آموختن فیزیک و کلاس تدریس فیزیک را به هر درسی ترجیح می دهد.

حقیقت این است که هر جا احساس کنیم خوب یاد می گیریم و یادگیری ما موثر است، علاقه مند تر می شویم و به هر چه علاقه  داشته باشیم، بیشتر وقت اختصاص، می دهیم  و این موضوع به نتیجه ی بهتری منتهی می شود و باز علاقه ما را به خود جلب می کند.

علاقه به درس

مسائل زیر در در یادگیری بهتر، نقش دارند:

داشتن هدف قوی و انگیزه ی بالا، تکرار، تمرکز و عمیق تر شدن در مطالعه، گرفتن نتیجه ی خوب، دانستن کاربردهای عملی  از مهم ترین مسائل در یادگیری هستند، اینطور می شود که تمام هم وغم شما می شود کلاسهای تدریس ریاضی، یا کلاس های تدریس فیزیک یا هر درس دیگر....

از دیگر عواملی که می تواند در یادگیری موثر باشد می توان به زمان بندی و برنامه ریزی مناسب ما بین مطالعه، استفاده از تداعی ها، متفاوت ساختن، طبقه بندی کردن و تیپ بندی کردن، طرح سوال و فعال کردن ذهن، هم شکل و هم سیلاب کردن، داشتن آرامش مثبت هنگام مطالعه، ربط دادن مسائل به یکدیگر، ارزیابی کردن، خلاصه کردن و نکته برداشتن اشاره کرد
معمولا مدرسین می توانند در علاقه مندی دانش آموزان به دروس نقش موثری را ایفا کنند، یک مدرس خوب فیزیک با تدریس درست دانش آموزش را به فیزیک علاقه مند می کند، معلم خصوصی خوب ریاضی برای علاقه مندی دانش آموز به ریاضی تاثیر گزار است و کلاس پر شور و حال تدریس خصوصی هندسه زمان و ذهن دانش آموز را به خود متعلق می کند.

با جستجوی استاد های باتجربه دانش آموزانتان را به درس های کم نمره شان علاقه مند کنید.

برای درک مطلب این نوع درس خواندن را پیشنهاد ندهید


خوبست به دانش آموزان خود گاهی درس خواندن را یاد بدهید شما به عنوان یک مدرس با تجربه گاهی باید به نکته های ریزتری توجه کنید مثلا در کلاس تدریس خصوصی شیمی خود باید بفهمید دانش آموز شما چگونه درس می خواند، در کلاس تدریس خصوصی فیزیک باید مسئله ها را یک به یک ابتدا برای خود بتواند حلاجی کند به عنوان مثال اگر معلم خصوصی شیمی هستید باید به آنها که برای تفهیم مطالب مثلا در تدریس خصوصی درس شیمی 3 یاد بدهید گاهی خوبست گاهی با صدای بلند برای خود جملات کتاب را بخوانند که این راه محدودیتهای فراوانی هم دارد برای بلند خواندن باید در جای خاصی بود در شرایط خاصی بود اما گاهی برای تفهیم بکار می آید.

از شاگرد خود بپرسید آیا با صدای بلند درس می خوانید؟ 
دو راه برای درک مطالب هست:

الف)  دیداری و سپس معنا کردن ، یعنی یادگرفتن معانی بلا فاصله پس از دیدن کلمه .

ب )  دیداری سپس گفتاری سپس معنا کردن ، یعنی دریافت معنی بعد از مشاهده مطلب وکلمات،خواندن آن(تلفظ کردن)

راه دوم را بلند خوانی می گویند که راه غلطی برای درس خواندن است، سرعت درس خواندن در این راه سه برابر کندتر از راه اولی است، .نمی توان در هر مکان ودر کنار دیگران از این روش استفاده کرد چون باعث آزار دیگران می شود . پس بلند خوانی مکان و زمان را محدود می کند . دروس مفهومی مانند آموزش فیزیک 1 و آموزش فیزیک 2 و آموزش فیزیک 3 را وقتی بخواهند بلند بخوانند بسیار زمان بر است.

فقط اوقاتی که به سختی می توانیم تمرکز کنیم ، بلند خوانی کمی به افزایش تمرکز ما کمک می کند. ولی باید دقت کنیم تا بلند خوانی به یک عادت تبدیل نشود...

با مطالعه در مکانهایی که این عادت ما محدود می شود میتوان تمرین کرد،مثلا روش صامت خوانی را در کتابخانه تمرین کرد همچنین باید بدانید که در بلند خوانی انژی بیشتری هم از شما گرفته می شود و برای تامین انژی بیشتر باید مرتب تغذیه داشته باشید.

چه موقع فرزند شما احتیاج به تدریس خصوصی دارد؟

گاهی خود والدین می توانند در تحصیل به بچه ها کمک کنند خوبست که زمان کافی برای وقت گذرانی با کودک خود داشته باشید اما وقتی تمام وقت شما صرف انجام کار برای تامین نیازهای اصلی خانواده است طبیعی است که گاهی توان کمک و اختصاص زمان را نداشته باشید.

اما در مقاطع بالاترکمک به فرزندان سخت می شود و باید کم کم برای یافتن کلاسهای تدریس خصوصی مقطع راهنمایی و تدریس خصوصی مقطع دبیرستان مثل معلم خصوصی ریاضی راهنمایی و معلم خصوصی ریاضی دبیرستان دست به کار شوید...

وقتی احساس می کنید توانایی تحصیلی فرزند شما بیش از آنچه است که در کارنامه اش می بینید باید بخشی از بودجه خانواده را به کمک به این فرزند خود اختصاص دهید

باید ببینید شاید مطالعه او در درسی خاص کمتر از بقیه است و با مطالعه کامل آن درس بصورت خود اتکا مشکلش حل می شود. به هر صورت در مراحل اولیه باید باعث شوید تا ابتدا پشتکار خود را تقویت کند 

اگر به انجام تکالیف مدرسه و مطالعه کامل اهمیت نمی دهد به نوعی باید او را به این مطالعه برای درسهایی که کمتر به آن توجه دارد وا دارید.

گاهی برای این کار اجبار شما تاثیری ندارد و او با این نظرتان مخالفت می کند و حتی نسبت به مواردی که معلم و دبیر او می گوید حالت دفاعی می گیرید در این حالت نیاز است معلم خصوصی مقطع دبیرستان و یا تدریس خصوصی مقطع راهنمایی را به شما یادآوری کنیم، معمولا معلم خصوصی به دلیل رو در رو شدن و اختصاص زمان بیشتر برای هر مبحث می تواند نظر او را جلب نموده و باعث پیشرفت اودر این کلاس خصوصی مقطع دبیرستانش شود.

مواردی هم هست که دانش آموز شما در مقطع کلاس خود کمی عقب است یعنی فهمیدن آن مباحث برایش سخت است پس باید برای تفهیم بهتر دروس مثلا ریاضی مقطع دبیرستان یک معلم خصوصی ریاضی دوم دبیرستان برای تدریس خصوصی ریاضی دوم دبیرستان بگیرید تا به او برای تفهیم مطالب کمک کنید.

گاهی وقتها می دانید که فرزند شما مشکلاتی در ندیدن کلمات دارد می دانید از لحاظ فکری درگیر است شرایط برای مطالعه در منزل و توسط خود او با فکری درگیر ممکن نیست اجازه بدهید تا با یک معلم خصوصی دلسوز کار کند تا در مقطع دبیرستان به عنوان مثال به خاطر مشکلاتی که دست او نیست عقب نیافتد. دروسی که دانش آموزان بیشتر برای تفهیم به معلم خصوصی احتیاج دارند و خوبست به آنها رسیدگی کرد کارهایی است مثل کلاس تدریس خصوصی هندسه دبیرستان، تدریس خصوصی زبان، تدریس خصوصی عربی دبیرستان، تدریس خصوصی ریاضی دبیرستان، تدریس خصوصی شیمی دبیرستان، تدریس خصوصی فیزیک دبیرستان، تدریس خصوصی ریاضی راهنمایی .