با وضعی بی اشتیاقی دانش آموزها به زبان ها مثل زبان فارسی و ادبیات فارسی و بعد زبان انگلیسی بی میلی خیلی بیشتری نسبت به درس زبان عربی وجود دارد،این از قیافه دانش آموزان زبان عربی وقتی
معلم زبان عربی در حال تدریس است به خوبی مشخص است، این قیافه ها در کلاس
تدریس فیزیک کمتر هست، در کلاس
تدریس شیمی هم کم است، دانش آموزان ما برای
تدریس خصوصی ریاضی هم وقت زیاد می گذرانند تا خوبتر بیاموزند و قیافه های خوشحالی در کلاس داشته باشند.
سیستم قدیم آموزشی ما کتابهایی را که از قدیم داشته همچنان تدریس می کند که برای دانش آموزان نه چندان علاقه مند به این درس دیگر مناسب نیست اما در کلاس های هفتم و هشتم سیستم آموزشی جدید یعنی همان دوم و سوم راهنمایی کتابهای با متد خوب و تاثیر گذار برای
تدریس زبان عربی و
تدریس خصوصی عربی تدارک دیده شده و به دانش آموزان تدریس می شود.
 | در کتابهای جدید برای تدریس عربی نکته مهم یادگیری تاکید اصلی درسهای این دو کتاب نیز بر آموزش لغات است به طوری که مولفان کتاب هشتم در مقدمه توضیح دادهاند دانشآموزان تا پایان سال 200 واژه پرکاربرد عربی را خواهند آموخت و اگر این لغات را با 400 واژه آموخته شده در سال هفتم جمع کنند، در مجموع 600 لغت عربی را در حافظه دارند که برای خواندن و فهم قرآن، احادیث، روایات و حتی متون فارسی به کارشان میآید.
در کتاب های جدید تدریس عربی دیگر به قواعد زبان عربی کمتر توجه شده است، و دیگران دانش آموزان کلاس تدریس عربی در مدرسه ها برای تدریس زبان عربی پایه هفتم و تدریس عربی پایه هشتم مجبور نیستند دغدغه ذهب، ذهبا، ذهبوا را داشته باشند و صیغههای فعل را صرف کنند.
آقای اباذر عباچی، مولف کتابهای تدریس عربی پایههای هفتم وکتاب تدریس عربی پایه هشتم نظرشان به این شکل است که آزاد کردن دانشآموزان از قید قواعد، باعث می شود تا دانش آموزان با لذت بیشتری عربی بخوانند. کتابهای جدید مناسب تدریس عربی و تدریس خصوصی عربی برای یاد گرفتن لغات عربی است.تاکید کتابهای جدید بر واژه هاست تا دانش آموزان معنی را درک کنند و کمکم زبانشان نیز برای حرف زدن باز میشود و به آموختن عربی علاقه پیدا میکنند که برخی از مدرس زبان عربی ها هم همین نظر را دارند که کم کم در این اتفاق خوشایند هستیم یا معلم عربی اول متوسطه میگوید تا حدی اینچنین شده است. |
امروزها کمی از خشکی و کسالت باری کلاس های عربی کاسته شده است، معلم با ابتکارخوبست از روشهای تدریس گروهی استفاده کند،
آموزش عربی در کتابهای جدید، لذت بخش ترمیشود. در همین راستا برخی از
مدرس های عربی هم مسئله در این دارند که در روش جدید
تدریس عربی اصل بر حفظیات گذاشته شده، یک
معلم عربی دوره متوسطه به ما توضیح میدهد که تاکید زیاد بر لغات، آموختن را برای دانشآموزان سخت کرده، چون بیشتر دانشآموزان حفظیات را دوست ندارند.
با این حال عباچی نویسنده کتاب
تدریس عربی دبیرستان، معتقد است جداول کلمات متقاطع کتاب هشتم، آموزش لغات همراه با سرگرمی است و قرار است این جدولها در کتاب
تدریس عربی کلاس نهم نیز به صورت یک درس در میان گنجانده شود و آموزش و سرگرمی را با هم دنبال کند.